Stap 4 : :
Het verwerkingsproces op school : :
¡
Opvang getroffen groep, neem er de tijd voor
Het nieuws zal een
schok teweeg brengen in de getroffen groep. Neem er alle tijd voor om
erover te spreken. Er kunnen allerlei vragen, verhalen en opmerkingen
bij de kinderen naar boven komen. Zorg ervoor dat ze zich ook veilig
voelen om zich te uiten. Schrik niet van de praktische instelling van
veel kinderen. Ze kunnen met vragen komen als; 'Hoe warm wordt zo'n oven
nou als ze hem cremeren?' Voor een volwassen kan zo'n vraag cru
overkomen maar als een kind ermee komt verwacht hij wel antwoord.
¡
Verwerkingsopdrachten (zie lessuggesties)
Gooi je programma voor deze week in de prullenbak en pas het aan aan de
omstandigheden! De groep kun je het beste in de kring informeren waarna
je er gezamenlijk over kunt praten.
¡
Emoties bespreken
Tijdens het
kringgesprek en daarna zul je ongetwijfeld merken dat er kinderen zijn
waarbij de klap wel extra hard aankomt. Probeer met deze kinderen nog
apart, individueel of in een klein groepje, over de gebeurtenissen te
praten en uit te vinden waar hun heftige emotie vandaan komt. Erkenning
en het vinden van een luisterend oor is voor deze kinderen op dit moment
het belangrijkste. In een later stadium kan het zinvol zijn nogmaals met
ze te praten en zo mogelijk ook de ouders hierbij te betrekken.
¡
Plannen uitwerken herdenkingsbijeenkomst/begrafenis/crematie
Binnen het team moet
na overleg met de nabestaanden worden besproken wat de rol van de
school zal zijn voorafgaand en tijdens de uitvaart. Organiseert de
school zelf een bijeenkomst? Zo ja; Hoe ziet die eruit? Wie doet wat?
Wanneer vindt deze bijeenkomst plaats? etceterra. Wat zijn de plannen voor de
uitvaart? Bespreek de verschillende opties goed en verdeel de taken.
Denk eraan om alles ook op papier te zetten want niet iedereen zal er
met zijn hoofd helemaal bij zijn.
¡
Kinderen voorbereiden op datgene dat komen gaat
Hoe zal de dag eruit
zien? Laat je vooraf goed informeren door de (contactpersoon van de)
ouders! Zie eventueel de pagina cultuurverschillen
voor de meest gebruikelijke rituelen. Laat de kinderen ook praten over
hun ervaringen en eventuele angsten.
Als de groep in de mogelijkheid wordt gesteld om tijdens de uitvaart
iets te doen kunnen de opties hiervoor in de groep worden besproken.
Is er iemand die durft een gedicht voor te dragen? Maken we een brief
of iets anders voor op de kist?
¡
Creëren van een herdenkingsplek/ruimte
Als er op school de
mogelijkheid is om een ruimte te reserveren voor herdenking en
bezinning is dat mooi. De kinderen kunnen zich hier even terugtrekken
om tot rust te komen en hun gedachten op een rijtje te zetten.
Mogelijk is er een collega vrij te roosteren om voor de kinderen
beschikbaar te zijn voor een individueel gesprek. In deze ruimte kan
er ook een herdenkingstafeltje worden neergezet waarop de klasgenootjes
bij de foto van het overleden kind voorwerpen kunnen neerzetten die hen
doet denken aan hem/haar. Deze tafel kan in een later stadium in de
groep of voor de klas in de gang worden neergezet.
¡
Opletten dat leerkrachten die de kinderen opvangen hun eigen
emoties kunnen verwerken
Het is vrij eenvoudig
jezelf te verliezen als je druk bezig bent met het opvangen van anderen.
Let daarom op je collega's (en hoop dat zij op jou letten) om af en toe
even wat druk van de schouders te nemen of open te staan voor een goed
gesprek. Wees zuinig op jezelf!
¡
Advertentie, bloemen
Er kan een
advertentie geplaatst worden namens de school en/of groep. Overleg met
de nabestaanden over welke krant. Als er een advertentie namens de
groep wordt geplaatst is het een goed idee om hier binnen de groep
over te praten en gezamenlijk een advertentie op te stellen.
Ook bloemen moeten besteld worden. De tekst op het lint kan eventueel
ook door de groep bedacht worden. Informeer vooraf naar de voorwaarden
voor deze tekst (meestal is er een maximaal aantal tekens).
Zowel voor de advertentie als voor de bloemen is het raadzaam vooraf
vast te stellen waar de rekening naartoe moet (oudercommissie, ouders
van de groep, bestuur of school) en wat het budget is.
|