Stap 1 : :
Duidelijkheid zien te krijgen : :
In zijn algemeenheid kun je
zeggen dat het belangrijk is dat je snel alle informatie op een rijtje
hebt. Er komen vragen en het is prettig als die vragen beantwoord kunnen
worden. Er moet voorkomen worden dat er half ware verhaaltjes de rondte
gaan doen die dan achteraf weer rechtgezet moeten worden.
Waar het zinnig is worden de punten nog kort toegelicht.
¡
Wie is er overleden?
¡
Wat is er precies gebeurd?
Hoe is het kind
overleden? Is er sprake geweest van een ongeluk? Zo ja; waren daar nog
andere kinderen van school of ouders bij betrokken of getuige van?
Deze kinderen moeten dan natuurlijk extra opgevangen worden.
¡
Waar, wanneer en hoe is het gebeurd?
¡
Zijn er broers of zussen op school en in welke groep?
Ook aan deze
kinderen moet extra aandacht besteed worden. Laat ze zelf bepalen
welke leerkracht hun aanspreekpunt wordt. Dit hoeft natuurlijk niet
persé de eigen leerkracht te zijn maar kan ook een leerkracht van een
voorgaand jaar zijn waarmee het kind een speciale band heeft. Maak
duidelijk dat de kinderen altijd bij deze persoon terecht kunnen.
¡
Contact opnemen met de familie
Stel één
contactpersoon aan die contact onderhoud met de familie. Deze persoon
moet snel, het liefst dezelfde dag nog, contact opnemen met de
familie. Vraag eerst telefonisch of het gelegen komt. Bij het eerste
bezoek gaat het voornamelijk om het uitwisselen van gevoelens.
Luisteren is hierbij belangrijker dan spreken.
Voor school is het echter toch belangrijk om een aantal zaken met de
familie door te nemen.
- Wanneer is de begrafenis of crematie?
- Wordt de aanwezigheid van (een afvaardiging van) leerlingen en/of
leerkrachten door de familie op prijs gesteld?
- Als aanwezigheid op prijs wordt gesteld; wordt een activiteit vanuit
school tijdens de begrafenis of crematie dan ook op prijs gesteld
(eventueel in een vervolggesprek vragen. Denk hierbij aan het meegeven
van brieven of tekeningen van de groep, het voorlezen van een gedicht o.i.d.)
- Is er ook gelegenheid tot afscheid nemen en condoleren op een
tijdstip voorafgaand aan de begrafenis of crematie?
¡
Welke informatie mag van de familie bekend worden gemaakt?
Er
zijn gevallen denkbaar waarbij de familie misschien niet wil dat alle
omstandigheden omtrent het overlijden bekend worden.
¡
Welke andere wensen liggen er bij de familie?
Stel jezelf bij het
gesprek vooral ook open voor eventuele ideeën en suggesties van de
familie. Vraag er specifiek naar.
¡
Eventueel contact opnemen met aan school verbonden geestelijke
Als
de school verbonden is aan een parochie, een gemeente of een andere
religieuze instelling kan er in dit stadium contact worden opgenomen
met de betreffende geestelijke over de viering en de rol van school
daarin. Het is handig om dit vroeg te doen, als er van school uit
bepaalde activiteiten kunnen worden ontplooid vergt dat enige
voorbereiding. Bovendien kan de geestelijke ook een rol spelen in het
verwerkingsproces op school.
|