Stap 0 : :
Eerste reactie : :
¡
Kun je het zelf aan?
Als je als
leerkracht direct te maken krijgt met een sterfgeval in je groep komt
dat hard aan. En misschien wel zó hard, dat je er zelf niet of
moeilijk mee om kunt gaan. Maar er zit wel een hele groep op je te
wachten. Als je dichtklapt moet je even een moment voor
jezelf nemen, maar je hebt ook een verantwoordelijkheid naar je groep toe. Het is normaal om te huilen, ook, of misschien wel
juist, voor je groep. Als je leerlingen zien dat jij als volwassene
verdriet hebt zal het voor hen ook gemakkelijker zijn zich te uiten.
¡
Bericht verifiëren
Als het bericht bij
een kind vandaan komt kan het zijn dat het een opgeblazen
vinger-tussen-de-deur-verhaal is. We weten allemaal hoe verhalen bij
kinderen een eigen leven kunnen gaan leiden. Controleer dus het
verhaal op juistheid.
¡
Indien het ongeval op school is gebeurd: ouders, familie
inlichten
Als het kind is
overleden ten gevolge van een ongeluk of gebeurtenis op school moeten
natuurlijk de ouders zo snel mogelijk ingelicht worden. Spreek wel
eerst af wie welke taken op zich neemt!
¡
Crisisteam vormen van directeur, leerkracht, IB'er en een
vertegenwoordiger van de oudercommissie
De samenstelling van
het crisisteam hangt af van de situatie. De eigen leerkracht van het
getroffen kind kan in het team plaats nemen, maar er kan ook voor
worden gekozen deze persoon juist vrij te houden in verband met alles
wat er op hem/haar af zal komen binnen de groep. Er kan eventueel een
andere leerkracht binnen het team worden opgenomen die een goede band
heeft met de familie of ervaring heeft met een dergelijke situatie.
Het crisisteam moet
zo snel mogelijk bij elkaar komen, de agenda's op elkaar afstemmen en
ervoor zorgen de komende dagen beschikbaar te zijn voor onderling
beraad. Het is belangrijk om goed af te spreken wie welke taken op
zich zal nemen en wie de eindverantwoordelijkheid draagt (zal in de
meeste gevallen de directeur zijn).
Van het crisisteam wordt een zekere professionaliteit verwacht,
vandaar dat het van belang is om goed stil te staan bij de eigen
gevoelens en gedachten bij de dood en de betrokkenheid bij de
overledene.
Vanuit het crisisteam kan ook een gedachtewisseling over het thema
"dood" binnen het team aangezwengeld worden waarin plaats is
voor de eigen emoties met betrekking tot het onderwerp. Indien nodig
kan hierbij de hulp van een deskundige ingeroepen worden (bijvoorbeeld
via SBD, schoolverpleegkundige, schoolarts, OBD of GGD)
|