homestappenplanlessuggestiesliteratuurlijstcultuurverschillenlinks & adressenverantwoordingreageer

è Home
è Stappenplan
    è kort
è Lessuggesties
è Literatuurlijst
è Cultuurverschillen
è Links & adressen
è Verantwoording
è Contact


STAPPENPLAN

Opeens gaat de telefoon in de koffiekamer. Een collega van je neemt op en aan zijn reactie merk je al dat er iets ernstigs is gebeurd. Als hij ophangt verteld hij dat er de vorige dag een kind uit jouw klas is overreden door een vrachtwagen.

Een schrikbeeld voor iedere leerkracht, maar ook de harde realiteit. Het kan zomaar gebeuren. Als dat gevreesde telefoontje komt wordt ineens alles anders. Je zult je eigen verlies moet verwerken, maar je zult er ook moeten zijn voor je groep. Wat kun je doen? Wat MOET je doen?

Het stappenplan is een hulpmiddel bij het op een goede manier omgaan met zo’n groot verlies. Je vindt er van stap tot stap wat je kunt/moet doen, zodat je niet achteraf hoeft te zeggen; “Oh, had ik toch maar dát gedaan…”

Je hebt de keuze uit een kort, puntsgewijs stappenplan of een stappenplan met uitgebreide toelichting. Bij het maken van het stappenplan is uitgegaan van een plotselinge gebeurtenis, dus niet van een door een ernstige ziekte lang tevoren aangekondigde dood. Het stappenplan is echter ook in dit geval goed te gebruiken, er zullen dan echter stappen zijn die kunnen worden overgeslagen.

Het stappenplan is samengesteld uit verschillende bestaande stappenplannen, onder andere van de GGD Zaanstreek en de GGD Kennemerland, en stappenplannen die op internet te vinden zijn. Uit gesprekken met enkele leerkrachten die in de praktijk met een sterfgeval in hun groep te maken hebben gehad zijn ook nog enkele wijzigingen en aanvullingen gehaald.