STAPPENPLAN
Opeens gaat de telefoon in de koffiekamer. Een collega
van je neemt op en
aan zijn reactie merk je al dat er iets ernstigs is gebeurd. Als hij ophangt verteld hij dat er de vorige dag een kind uit jouw klas
is overreden door een vrachtwagen.
Een schrikbeeld voor iedere leerkracht, maar ook
de harde realiteit. Het kan zomaar gebeuren. Als dat gevreesde
telefoontje komt wordt ineens alles anders. Je zult je eigen
verlies moet verwerken, maar je zult er ook moeten zijn voor je groep. Wat kun je doen? Wat
MOET je doen?
Het stappenplan is een hulpmiddel bij het op een
goede manier omgaan met zo’n groot verlies. Je vindt er van stap tot
stap wat je kunt/moet doen, zodat je niet achteraf hoeft te zeggen;
“Oh, had ik toch maar dát gedaan…”
Je hebt de keuze uit een kort, puntsgewijs
stappenplan of een stappenplan met uitgebreide toelichting. Bij het
maken van het stappenplan is uitgegaan van een plotselinge
gebeurtenis, dus niet van een door een ernstige ziekte lang tevoren
aangekondigde dood. Het stappenplan is echter ook in dit geval goed te
gebruiken, er zullen dan echter stappen zijn die kunnen worden
overgeslagen.
Het stappenplan is samengesteld uit
verschillende bestaande stappenplannen, onder andere van de GGD
Zaanstreek en de GGD Kennemerland, en stappenplannen die op internet te
vinden zijn. Uit gesprekken met enkele leerkrachten die in de praktijk met een
sterfgeval in hun groep te maken hebben gehad zijn ook nog enkele
wijzigingen en aanvullingen gehaald.
|