homestappenplanlessuggestiesliteratuurlijstcultuurverschillenlinks & adressenverantwoordingreageer

è Home
è Stappenplan
è Lessuggesties
    è de eerste week
    è alle groepen
    è onderbouw
    è midden- bovenbouw
è Literatuurlijst
è Cultuurverschillen
è Links & adressen
è Verantwoording
è Contact


LESSUGGESTIES

Onderbouw

Na de eerste periode blijven kleuters voorlopig behoefte houden om het overleden klasgenootje te blijven betrekken in hun spel en in hun dagelijkse leven. Je zult merken dat ze nog vaak over hun klasgenootje zullen praten in de tegenwoordige tijd. Je moet ook niet verbaasd opkijken als ze vertellen dat ze met haar/hem hebben gespeeld. Voor het verwerkingsproces is dit alles allen maar nuttig. Zorg ervoor dat hiervoor plaats is in je klas.

 

Telefoon 

Voorbereiding - geen
Materiaal - een oude telefoon
Kern - introduceer een telefoon in je groep. Je kunt bijvoorbeeld vertellen dat dit een lijntje naar de hemel is zodat ze hun klasgenootje kunnen vertellen over wat ze allemaal beleven.

 

Gedenkhoekje

Voorbereiding - geen.
Materiaal - foto van de overledene / kussens / thematische prentenboeken.
Kern - creëer een afgeschermd hoekje in de klas dat je introduceert als herinnerhoekje. Het hoekje wordt ingericht met een foto, wat kussens op de grond en een aantal prentenboeken. Vertel dat de kinderen in dit hoekje vrijuit kunnen praten over hun klasgenootje (maar dat dat niet persé hoeft). Het hoekje moet echter wel een rustig hoekje blijven. Maximaal 2á3 kinderen gelijktijdig. Als kinderen zich verdrietig voelen kunnen ze even hier naartoe gaan. De kinderen kunnen elkaar hier ook ontmoeten om te praten of om gewoon even rustig te zitten/liggen.

 

Afscheidsboek

Voorbereiding - datum prikken met nabestaanden voor de overhandiging van het eindproduct.
Materiaal - divers.
Kern - door met de groep gezamenlijk een herdenkingsboek te maken kan een periode afgesloten worden. Laat ieder kind iets maken voor in het boek. Dit kan bijvoorbeeld gewoon een mooie tekening of plakwerkje voor de overledene zijn maar met name voor de oudere kinderen kun je ook heel specifiek iets bijzonders laten maken voor dit boek. Waar denk je aan als je aan de overledene denkt? Hebben jullie samen iets bijzonders beleefd? Waar was dat dan? Hoe zag het eruit? Probeer hier een tekening of schilderij van te maken.
Het boek kan een plekje krijgen in het herinneringshoekje of aangeboden worden aan de nabestaanden. 

 

Een bloem / grafbezoek

Voorbereiding - het maken van een voorbeeld / het zaaien van een plant/aantal bloemen
Materiaal - afhankelijk van gekozen uitvoering.
Kern - het kan heel mooi en indrukwekkend zijn om na enige tijd met de groep het graf te bezoeken. Bedenk hierbij dat dit wel in overleg met alle ouders moet gebeuren en op basis van vrijwilligheid. Het kan namelijk gevoelig liggen. 
Voorafgaand aan dit bezoek kun je de kinderen een bloem laten knutselen om achter te laten op het graf. Voorbeelden hiervoor zijn ongetwijfeld op iedere school aanwezig. Mooier en symbolischer echter is het om een aantal bloemen of een plantje van tevoren in de klas te planten en dit bij het bezoek aan het graf daar achter te laten (nieuw leven). Je zou kunnen proberen om na enige tijd weer het plantje op het graf te stekken en alle kinderen een stekkie naar huis mee te geven.