LESSUGGESTIES
Onderbouw
Na de eerste periode blijven kleuters voorlopig behoefte houden om
het overleden klasgenootje te blijven betrekken in hun spel en in hun
dagelijkse leven. Je zult merken dat ze nog vaak over hun klasgenootje
zullen praten in de tegenwoordige tijd. Je moet ook niet verbaasd
opkijken als ze vertellen dat ze met haar/hem hebben gespeeld. Voor het
verwerkingsproces is dit alles allen maar nuttig. Zorg ervoor dat
hiervoor plaats is in je klas.
Telefoon
Voorbereiding - geen
Materiaal - een oude telefoon
Kern - introduceer een telefoon in je groep. Je kunt bijvoorbeeld
vertellen dat dit een lijntje naar de hemel is zodat ze hun klasgenootje
kunnen vertellen over wat ze allemaal beleven.
Gedenkhoekje
Voorbereiding - geen.
Materiaal - foto van de overledene / kussens / thematische
prentenboeken.
Kern - creëer een afgeschermd hoekje in de klas dat je
introduceert als herinnerhoekje. Het hoekje wordt ingericht met een
foto, wat kussens op de grond en een aantal prentenboeken. Vertel dat de
kinderen in dit hoekje vrijuit kunnen praten over hun klasgenootje (maar
dat dat niet persé hoeft). Het hoekje moet echter wel een rustig hoekje
blijven. Maximaal 2á3 kinderen gelijktijdig. Als kinderen zich
verdrietig voelen kunnen ze even hier naartoe gaan. De kinderen kunnen
elkaar hier ook ontmoeten om te praten of om gewoon even rustig te
zitten/liggen.
Afscheidsboek
Voorbereiding - datum prikken met nabestaanden voor de
overhandiging van het eindproduct.
Materiaal - divers.
Kern - door met de groep gezamenlijk een herdenkingsboek te maken
kan een periode afgesloten worden. Laat ieder kind iets maken voor in
het boek. Dit kan bijvoorbeeld gewoon een mooie tekening of plakwerkje
voor de overledene zijn maar met name voor de oudere kinderen kun je ook
heel specifiek iets bijzonders laten maken voor dit boek. Waar denk je
aan als je aan de overledene denkt? Hebben jullie samen iets bijzonders
beleefd? Waar was dat dan? Hoe zag het eruit? Probeer hier een tekening
of schilderij van te maken.
Het boek kan een plekje krijgen in het herinneringshoekje of aangeboden
worden aan de nabestaanden.
Een bloem / grafbezoek
Voorbereiding - het maken van een voorbeeld / het zaaien van
een plant/aantal bloemen
Materiaal - afhankelijk van gekozen uitvoering.
Kern - het kan heel mooi en indrukwekkend zijn om na enige tijd
met de groep het graf te bezoeken. Bedenk hierbij dat dit wel in overleg
met alle ouders moet gebeuren en op basis van vrijwilligheid. Het kan
namelijk gevoelig liggen.
Voorafgaand aan dit bezoek kun je de kinderen een bloem laten knutselen
om achter te laten op het graf. Voorbeelden hiervoor zijn ongetwijfeld
op iedere school aanwezig. Mooier en symbolischer echter is het om een
aantal bloemen of een plantje van tevoren in de klas te planten en dit
bij het bezoek aan het graf daar achter te laten (nieuw leven). Je zou
kunnen proberen om na enige tijd weer het plantje op het graf te stekken
en alle kinderen een stekkie naar huis mee te geven.
|